Moderný dohľad: Keď AI a ľudia tvoria bezpečnostný tím
Možnosť nakupovať bez prítomnosti personálu je umožnená vďaka kamerovým systémom s video analýzou založenou na AI. Táto technológia dokáže efektívne zaznamenávať a vyhodnocovať podozrivé správanie či incidenty, a to nielen spätne, ale aj v reálnom čase. Významnú úlohu tu však zohrávajú aj operátori na Pulte centralizovanej ochrany, ktorí môžu okamžite reagovať na diaľku prostredníctvom obojsmernej hlasovej komunikácie.
Do mája 2025 sme stáli pri zrode 7 predajní bez obsluhy a aktuálne pracujeme na ďalších predajniach, ktoré budú fungovať v režime 24/7. Tieto predajne sa líšia veľkosťou a taktiež aj spôsobom prevádzky. Najčastejšie ide o tzv. hybridný model – počas dňa fungujú ako klasické predajne s personálom, no po skončení otváracích hodín zostávajú prístupné zákazníkom, ktorí sa do nich dostanú pomocou aplikácie.
Celý princíp je jednoduchý – vstup len s mobilom a bankovou identitou
Do predajne vstupujete ako plnoletá osoba, identifikovaná cez mobilnú aplikáciu a bankovú identitu, kde si vygenerujete vstupný QR kód. Prevádzkovateľ teda presne vie, kto do predajne vstúpil. Zároveň pri vstupe súhlasíte so záznamom kamerového systému. Kamier je v predajni viac než dosť, no neznamená to, že sa využívajú len ako nástroj na sledovanie a ochrany majetku ale aj na ochranu zákazníka. Ako to celé prebieha? Pomocou AI technológií, ktoré to robia za nás.
Kamery, ktoré vedia viac než len snímať obraz
V Securitas máme na starosti nielen monitoring týchto predajní, ale zabezpečovali sme aj samotnú inštaláciu celého systému.
Každý obchod je vybavený serverom, na ktorý sú napojené bezpečnostné kamery. Tento server slúži ako centrálny riadiaci systém prevádzky, ktorý analyzuje dianie v predajni. Ide o inteligentný softvér využívajúci umelú inteligenciu, vďaka ktorej dokážu kamery automaticky identifikovať podozrivé správanie zákazníkov pri nakupovaní.
Kamery dokážu rozoznávať rôzne situácie ako zakopnutie alebo pád, či dlhodobé státie na jednom mieste osoby v podnapitom stave. Softvér totiž umožňuje nastaviť rôzne poplachové scenáre – napríklad ak zákazník začne pobehovať po predajni alebo ak si schová niečo do vrecka. Následne systém vyhodnocuje situáciu na predajni a dispečeri na Pulte centralizovanej ochrany si tak pozrú záznam len vtedy, keď ho systém vyhodnotí ako neštandardné správanie a spustí poplach.
Najzaujímavejšie je, že systém sa neustále zlepšuje, pretože sa sám učí. Predstavme si situáciu: mama dá dieťaťu zjesť tovar pred zaplatením alebo si vloží tovar do kočíka. Je to dôvod na poplach? Nie, pokiaľ ho pri pokladni zaplatí. Vďaka spätnej väzbe od dispečerov sa systém postupne učí rozlišovať medzi bežným správaním a skutočnými incidentmi, takže nakoniec zostanú len tie, ktoré si skutočne vyžadujú zásah.
Efektivita a úspory vďaka automatizácii
Moderné technológie prinášajú úspory a podporujú udržateľné podnikanie. Najmä na vidieku je kvôli rastúcim mzdovým nákladom a obmedzenej dostupnosti personálu rentabilita často nedosiahnuteľná. Automatizované predajne túto situáciu zásadne menia a to tak, že zákazník má k dispozícii neobmedzený prístup, zatiaľ čo prevádzkovateľ šetrí náklady.
Zaujala Vás táto technológia? Neváhajte nás kontaktovať.